уторак, 1. јануар 2019.

VI. Хај и Нехај

Војвода Симо Поповић


VI. Хај и Нехај

Смрт се чека и дочека,
А мегдан се граби, стиже;
Ко прегнућа крила има
Славе дјела врх достиже.

Ни Кнез нешће без користи
Да под градом броји дане;
Видио је, да ће Турци
Очајнички да се бране.

У опсади оставља га,
А сам хита с војске мало,
Да Приморјем све прихвати,
Што му под власт још не пало.

Опасност је мучна свака,
Ал’ ненадна увјек гора:
Бар од свуда приступачан,
Најближа му помоћ с мора.

Бродови ће ка ждраљеви
Долећети, под Бар пасти;
Црногорце у час дићи,
Град већ пали опет спасти.

Волуица тврђа морска,
Пристаниште турској сили —
Њој Кнез води Црногорце
Не би ли је освојили.

Са зебњом је на њу поша’ —
Скупо ће га, страх га, стати;
Ал’ је силан мах јуначки,
Кад га воља Божја прати.

Ни кап једна вреле крви
Гола крша не ороси —
С Волујице бјеже Турци,
А ко запро милост проси.

И Кнез весео у град ступа
И прегледа пљен богати:
На бедему топ до топа,
Да их страшно погледати.

Гледе чудо Црногорци,
Што још никад и не чули —
Ни сто друга једног не би
Само смјеста пошенули.

А џебане колико је
У лагуму подземноме!
Све градове до Стамбола
Срушили би, мисле, шњоме.

Радосна је војска цјела;
Кнез им дични понајвише,
Што му храбри соколови
Град без ране задобише.

У њ оставља двјести друга,
Па са војском Спичу хита,
Ђе је тврди Хај и Нехај —
Хајел’ за њег, да га пита.

Уз пут прими кулу Шушањ —
Проласку му војсци смета;
Ту Цанковић Иво Кнеза
Са народом вес’о срета.

„Барјактар сам — јунак збори,
Од крајине ове љуте,
Од братске ни Црне Горе
Силом турском отргнуте,

По судбини рода нашег
Служио сам досад цара;
Бог ми даде срећу бољу,
Мог да служим Господара.

И цару сам вјеран био,
Вјернији ћу тебе Кнеже;
Не вјеруј ми р’јечи самој, —
Дај ми мјесто ђе најтеже.“

На гласу је јунак Иво,
Узданица турска крута,
Са Турцима ратова’ је
С Црном Гором много пута.

Види сада пропаст турску
И побједе српске види;
Јунак био, па јунак се
Приклонити сад не стиди.

Кнез јунаштво умје цјенит’,
У јунаку вјеру има,
Па и Ива милостиво
И радосно к себи прима.

Што за Турство до сад хрва’
Ни мало му не замјера;
Та кол’ко је српске крви
Одродила туђа вјера!

„Ведро небо натушти се,
Дан најљепши ноћ замјени —
Ал’ јунак је увјек јунак,
Па добро си доша мени!

У цара си признат био,
У мене ћеш још и више;
Црна ј’ Гора храм од увјек,
Ђе с’ јунаци узносише.

А ево ти одмах згоде,
Да ти дјело р’јеч свједочи:
На Нехај сам крен’о војску,
Да још данас у њ ускочи.

Пред Нехајем Хај је тврди,
Њега ваља примит прије;
С бојем ћу га узет’ лако,
Ал’ без боја бих радије.

За поштење Црне Горе
С Црном Гором ја бих пао,
Ал’ без преше гр’јех је, кад бих
Једног чојка жртвовао.

Тебе Турци још вјерују,
А с том вјером све ћеш моћи;
За то Иво с ове стопе
На Хај тврди ти ћеш поћи.

И Турцима право реци,
Да ћу брзо с војском стићи;
Да им боље мјесто боја
Б’јели барјак на град дићи.

Што ће њима бој залудни,
Када и Бар мора пасти?
Бојем губе град и себе,
Предајом ће живот спасти.

Хајде живо, барјактаре,
С добрим ми се гласом врати;
А на ово исто мјесто
С војском ћу те причекати.“

И барјактар вес’о пође,
Радује се својој срећи:
У служби је Кнеза свога
Хају црни глас носећи.

И у град га стража пусти,
Свак познаје барјактара;
А забиту када дође
Овако му проговара:

„Зло ти носим, злу се надај,
Не будеш ли мудар сада;
Црногорци под Хај ево,
Пасти мора кад Бар пада.

Мој се барјак вас одврга’
И Кнезу се листом преда;
У села је војска свуда,
Ко би с’ дига’ — она не да.

У мене се већ не надај,
А помоћи друге камо?
Цар далеко а Бог с Кнезом —
У предаји спас ти само.

И ја сам се Кнезу преда’,
Украј њега сад сам био;
А без муке знаш да не бих
Ја хљеб царев похулио.

Кнез за часак устави се,
Чека мене с одговором;
Чини што ћеш — ја ти кажем
Нијеси за бој с Црном Гором!“

„Вјерујем ти“ — бег му збори
„Боље није да се борим;
Ал’ причекај један часак,
Да се с војском договорим.

Главар сам јој, ал’ заклетва
Све нас једна цару веже.
Шћене л’ она — ја сам готов,
Да без боја Кнез уљеже.“

И тек Иво једну каву
Уз дуг чибук што посрка’ —
Бег се врати сјетна лица
Грискајући мрка брка.

„Казах војсци, барјактаре!
Она ти се повјерива;
Предаћемо град без боја,
А јест мука на нас жива.

Нама ред је погинути,
А не дати града лако;
Предамо л’ га — издајицом
Назваће не свуда свако.

Ка’ ми неће сваки знати,
Да ни боја с Кнезом није;
Па спашени данас сјутра,
Свршићемо још срамније.

Јер још Нехај више нас је,
Шњег’ утече л’ ико живи —
Одаће не, паши, вјеруј,
Ми погинут ка’ и криви.

За то када град предајем
И Кнез нек ни образ чува —
Нек застане с војском мало,
Док настане поноћ глува.

А тад с пуцњем жестокијем
Нека пусти момке лаке;
А ми ћемо с’ бранит живо,
Али метат’ у облаке.

Посл’је боја жестокога,
У ком неће крви бити,
Слободно ће Црногорци
Моћи у град ускочити.

Град ће тако њихов бити,
Ја с животом и част спасти;
Знаће Турци: бој сам био,
Па нејачи мора’ пасти!...“

„Кнез ће пристат’! — Иво збори
„Вјеру ћу му и сам дати,
А чету ћу сам предводит’
Па ће боље вјеровати.”

И барјактар задовољан
Сад у војску Кнезу хита;
Исприча му све по реду,
И не чека, да га пита.

И кнезу је мило било,
Ал’ и сумње мало има;
Страх га војску изложити,
Вјере нема у Турцима.

Лукавству је друг и сила,
Ал’ невоља права мати;
Можда мисле: не одбране л’ —
Бар ће скупо град продати!

Помишљајућ злу и добру
Чувао се Кнез преваре:
Није дава’ цјелој војсци,
На Хај тврди да ударе.

А кад тавна ноћ настала,
Примака је граду ближе,
Ал’ ни пошто нико живи
Из засједа да с’ не диже.

А четицу одабра’ је,
Што ће у град уза стубе,
Учећ’ и њих много пута,
Да с’ непажњом не изгубе.

И опрезна чета храбра,
Већ под сами град кад стигла
Уз пуцњаву са свих страна
Војска силни халак дигла.

У час исти одзваше се
И наредни Турци с града;
Загрмјеше топ и пушка
У час глуви ка’ икада.

Зајечаше из дна виси,
А од огња ноћ засину;
Ка’ небеске двери сјајне
Божја рука да одшкрину.

Величанству ил’ стравилу
И Нехај се овом здружи;
Огњевите руке Хају
Сад у помоћ и он пружи.

Види оклен душман гађе,
Па топове на њ обара,
Ал’ му тешко у крш наћи
Убојника вјешта, стара.

Кад виђеше Црногорци,
 Да с Нехаја топ преврже,
А Хај збиља у вис пуца —
Прискочише Хају ближе.

Прислонише уз зид стубе,
Искочише ка’ и тице;
Од свијех је Иво први,
А чета му сустопице.

Да л’ их Турци напустише,
Да на сами бедем пану?
Ил’ ће збиља себе с’ бојећ’
Одржати р’јеч задану?

„Ура!“ с града још одјекну
И прекиде пушка сада —
Бег од Хаја сусрете их,
Предаде им кључе града....

И Кнез диже војску живо
И под Нехај паде шњоме;
И мала је рана нова
Смрт готова рањеноме.

Да Хај паде Нехај знаде,
Што га чека сам већ слути;
Предаће се и он можда,
Не дал’ му се оданути.

Устрављени Турци били,
Сломила их судба Хаја;
Мисле на Хај свак је пао
Без милости, опроштаја

Јунаштво им страх падвлада —
Страху и град мјесто лоше.
„Аман, аман!“ с града вичу,
Тврди Нехај предадоше.

Желио је Кнез предају,
Ал’ је слабу има наду;
А када је град разгледа,
Чудио се томе паду.

Пола војске ту би пало,
Да је бојем узима га;
Од силе је сваке јачи
Бог и срећа ком помага!






Нема коментара:

Постави коментар